Jag läser Kerouac, Jack Kerouac har du läst honom nån gång?

Ja, jag sitter faktiskt på min luchrast och försöker läsa Kerouacs "de underjordiska"
Säkerligen är det en utomordentlig roman i bästa "beatstil".
Problemet är bara att jag absolut inte kan tränga in i den och bara tycker att det är svårläst och klumpigt översatt (tack Lars Wilson för det).
Läs den på orginalsråk säger alla till mig. Ja, det är ju ett grymt tips om man skulle vara så bra på engelska.

Jag har även läst en del av Bukowski, och där finns inte det problemet. Där är det en bra översättning med flyt och som känns väldigt nutida utan att tappa känslan i berättelse, tänk om en sådan översättning kunde komma av Kerouac, då hade lyckan varit gjord... I alla fall nästan...


Erik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback