Svart blogg...

Ja, Plura har sin "svart blogg" där han skriver flitigt. Plura är ju självklart sångaren i Eldkvarn för er som nu mot all förmodan inte visste det. Ni som inte har läst den, gå in och gör det, men låt den för allt i världen konkurerra med min ( då min är mycket mer verklighetsförankrad).

I övrigt då? Ja, jag har inte så mycket nytt och spännande att berätta från min horisont. Tiden går, snart är det vår, ska bli upp till 20 grader i helgen, då tror jag att jag ska äta glass. Förmodligen melon....

Tittade förresten på ett avsnitt av ett Jamie Oliver programm häromdagen. Det verkade som att engelskan inte har något ord för smultron, men kan det verkligen stämma? Engelskan är ju världens mest synonymrika språk, men visst, varför inte!?

Berätta gärna hur det verkligen är ni som vet...


Erik/en helt vanlig dag...


Kommentarer
Postat av: Lida

I England kallas smultron för wild strawberries. Det vill säga vilda jordgubbar, som i det fria livnär sig på småkryp såsom knott.

2007-04-11 @ 12:44:03
Postat av: Erik

Precis min poäng.. wild strevberries är ju inte ett speciellt genuint namn?

2007-04-12 @ 11:18:42
Postat av: Ann o. Nym

Panelhöna då? Vadå en höna på panelen (på kanelen har man ju hört talas om - on the cinnamon) då är det engelska ordet wallpaperflower mer talande - lika osynlig som en blomma på tapeten när det skall bjudas upp till dans. Eller lagom (ta nu lagom stor bit dvs. så mycket så det räcker laget om) - take a teamif piece (tema=lag, if=om) eller??

2007-04-12 @ 12:30:34
Postat av: Lida

Nja, Sverige är det enda landet som har ett ord för lagom - inga andra språk har samma ord i just den exakta ordalydelsen.

Vad gäller panelhöna så stammar ordet från när den agrara utvecklingen i Sverige under sent 1800-tal ledde till ett mer industriellt jordbruk. Då satte man hönorna på så kallade hönpaneler, vilket var en panel av diverse träslag, företrädesvis furu. Därav ordet panelhöna.

2007-04-17 @ 14:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback